Thursday, December 23, 2010

Top 100 movies of all time: 09 - 06

Only one day left! Be sure to tune in tomorrow for my top 5 films of all time. Also let me know what you think of the list in general and what you would like to see in future blog posts on the Paper Penguin.

NR. 09:

INCEPTION (2010)

Directed by: Christopher Nolan
Starring: Leonardo DiCaprio, Joseph Gordon-Levitt and Ellen Page



In a world where technology exists to enter the human mind through dream invasion, a highly skilled thief is given a final chance at redemption which involves executing his toughest job to date: Inception.

WHY IT MADE MY TOP 100

It was a long time coming and Inception glides right in at number 9 on my list. A smart, mind twisting and stylish look at the world of dreams, but done with a sense of realism that seems to be the trademark of Nolan films. The film has gotten allot of criticism (more then any other movie in resent memory)which centers on the argument that just because the movie is complex does not means its cool. This is kind of absurd since that is a criticism on the people who think its cool and not the movie itself. But I understand that Inception polarizes its audience to a degree as many films do. But for me Inception stands out as one of 2010's absolute highlights and would easily come in at number 1 of 2010 films.



NR. 08:

FOUR LIONS (2010)

Directed by: Christopher Morris
Starring: Will Adamsdale, Riz Ahmed and Adeel Akhtar



Four Lions tells the story of a group of British jihadists who push their abstract dreams of glory to the breaking point...

WHY IT MADE MY TOP 100

A laugh out loud comedy with some severe undertones. Four Lions mixes the impossible and manages to make you laugh out loud while you are thinking in the back of your head that is this really something you should be laughing at. In a world where suicide bombers are a reality all over the world, it takes real guts and good film making skills to take a satiric spin on it all. What makes it all work so well is that these terrorist wannabees just aren't very good at what they do, but they try so hard. A must see film of 2010.

!!!WARNING!!!

If you wish to see this movie I strongly suggest you DO NOT WATCH THE TRAILER. I saw the movie unspoiled in any way and some of the jokes and events revealed in the trailer is something you should see in context. The trailer also contains some spoilers.



NR. 07:

NO COUNTRY FOR OLD MEN (2007)


Directed by: Ethan Coen, Joel Coen
Starring: Tommy Lee Jones, Javier Bardem and Josh Brolin



Violence and mayhem ensue after a hunter stumbles upon some dead bodies, a stash of heroin and more than $2 million in cash near the Rio Grande.

WHY IT MADE MY TOP 100

The Coen brothers sure are well represented in my list which probably stems from them being two of the best writers/directors we have now a days. I had no expectations to No Country for old men and went to see it only because it was a Coen brothers film. And let me tell you, the movie was better then I could ever have imagined. The film follows a narrative, but very loosely. You get more the sense of events simply unfolding in front of you (as with allot of Coen films). It doesn't feel like you start watching from set beginning and the movie doesn't really wrap the story up. Instead you watch a slice of life where extraordinary events take place and gruesome acts are committed. A modern day western that all along the ride manages to be thrilling, funny and smart.



NR. 06:

THE SHAWSHANK REDEMPTION (1994)

Directed by: Frank Darabont
Starring: Tim Robbins, Morgan Freeman and Bob Gunton



Two imprisoned men bond over a number of years, finding solace and eventual redemption through acts of common decency

WHY IT MADE MY TOP 100


The one thing I take away from this film is its writing. I know, there are many (many) other aspects to the film worth mentioning and admire, but for me the writing simply shines here. As an aspiring writer I can only hope that one day I will be good enough to write something half as good as this. The writing is good due to the fact that Stephen King (who's book the film is adapted from) worked on the screenplay and it really shows. As I said, you can say allot of good things about this movie but for me it boils down to solid writing that flows through the entire movie and makes everything else shine.

8 comments:

Bakken said...

Hmm, er det virkelig 4 år siden NCFOM? Det kjennes som om den kom forrige måneden.

Shawshank har jeg ikke sett på nesten 15 år, kanskje på tide igjen.

Four Lions har jeg ikke hør om, men kunne tenkt meg å se den.

Og så til Inception... Har litt problemer med å finne ut hva jeg skal si. Jeg er blant de som mener filmen ikke er topp 9, og jeg mener også at komplisert ikke behøver å bety bra. Men med dette så kritiserer jeg ikke deg, men de som har lagd filmen. Så ser ikke ditt poeng.

Eller no...håper det ga no mening.

Bakken said...

BTW, jeg håper det er en merkelig liten kortfilm fra Finland på første plass. Eller no der i gården...

Kalma said...

Tar fremdeles ikke argumentet at det skal være kult FORDI det er komplisert. Hørte aldri det argumentet ved Matrix som virkelig prøvde å være kult.

Pluss at jeg heller ikke synes Inception er spesielt komplisert ^^ Kanskje derfor jeg ser det som et merkelig argument.

Men, ja. Er en uendelig sirkel å diskutere Inception tror jeg så vi får bare være enige om å være uenige =P

Bakken said...

Er forsåvidt enig i at Inception ikke var veldig komplisert, var mer generelt jeg mente at komplisert ikke behøver å bety bra.

Skal ikke si hva jeg mener om Matrix, annet enn at jeg håper virkelig ikke den kommer på morgendagens liste.

For å følge opp en litt eldre post, så kan vel Inception gå under filmer jeg ikke liker pga det billige drømmepoenget.....(dette var ment som en tåpelig, artig(?) kommentar, inget annet)

Kalma said...

Matrix har allerede kommet og gått =)

Kalma said...

PS: NCFOM ser ut som en military FPS forkortelse ^^

Benedicte said...

Lars Erik: Basert på det du sier om Inception så lurer jeg på en ting: Er du en av dem som mener at alt sammen var en drøm? I så fall er jeg enig i at det er en dårlig film...

...SPOILERS...


Jeg tolket det som at oppdraget var arrangert av de andre for å hjelpe hovedpersonen med å bearbeide traumene som gjaldt kona, men at tingene som skjedde faktisk skjedde med de premissene filmen hadde. (De var muligens et par "lag" dypere enn vi først antar.) At slutten ikke var "virkeligheten" er åpenbar av flere grunner, men det betyr ikke at alt var en drøm og derfor ikke "ekte".

Jeg har riktignok bare sett den én gang, og var ikke veldig imponert. Er mulig jeg tolker det annerledes neste gang jeg ser den.

BTW: Jeg bare diskuterer film her, Lars Erik. Er aldri ment som en kritikk av deg eller din filmsmak. :)

Bakken said...

Nå har jeg bare sett Inception en gang sjøl og blei ikke veldig imponert, og pga det så har jeg ikke tenkt så mye på den.
Men tror ikke jeg er en av dem som tror alt er en drøm.

Husker ikke så mye mer en basisen i den filmen.

Ellers så vil jeg si at kommentarfelt på en blogg er et kronglete medium å diskutere film i.